خدمات و فعالیتهای نظام جمهوری اسلامی در ابعاد داخلی از گستره بسیار وسیعی برخوردار است که میتوان در چند حوزه آنها را تقسیم بندی کرد:
1. خدمات نظام در حوزه اقتصادی
2. خدمات و دستاوردهای نظام در حوزه فرهنگی، علمی و اجتماعی
3. خدمات و دستاوردهای نظام در حوزه سیاسی
از آنجا که احصاء همه فعالیتها و خدمات انجام شده در طول 25 سال حیات جمهوری اسلامی(البته الان در آستانه سی ام سالگرد انقلاب اسلامی هستیم) از حوصله مجموعه حاضر خارج است، لذا سعی شد تا به یکی از سه حوزه فوق، یعنی بخش خدمات و فعالیتهای اقتصادی توجه و تأکید شود. اگر چه در این موضوع نیز انعکاس همه ابعاد و فعالیتهای اقتصادی میسر نبود، امّا ترجیح این حوزه به سایر حوزهها از این رو است که در ارائه فعالیتهای اقتصادی امکان آماری کردن آن وجود دارد. در عین حال نگاهی گذرا به برخی از حوزههای دیگر نیز صورت گرفته است.
1. دستاوردها و خدمات اقتصادی
با وجودی که ملموسترین و گستردهترین فعالیتهای نظارت جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی است امّا نظام تبلیغاتی کشور نتوانست آن را به طور شایستهای برای افکار عمومی منعکس نماید رجوع به آمار و ارقام این فعالیتها مؤید این نکته است:
1/ 1. نفت
صنعت نفت ایران نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با تحول عظیمی همراه بوده است. زیرا اکنون ایران اسلامی مالک منابع نفتی خود بوده و کارشناسان ایرانی مدیریت اجرایی عملیات صنعت نفت در کلیه بخشها اعم از اکتشاف، حفاری، بهرهبرداری، صادرات، پالایش و انتقال را برعهده دارند.
این در حالی است که این صنعت پیش از انقلاب کاملاً وابسته بود. از طرف دیگر فعالیتهای اکتشافی صنعت نفت بعد از پیروزی انقلاب با جهش چشمگیر همراه بوده است. طی یک دوره 20 ساله (57 تا 76) حداقل 50 میلیارد بشکه نفت اکتشاف شد جالب این که کلیه فعالیتهای عملیات اکتشافی نیز توسط متخصصان داخلی صورت گرفته است.
2/ 1. گاز
حجم ذخایر گاز طبیعی شناسایی شده ایران در ابتدای سال 1381 حدود 6/26 تریلیون متر برآورد شده که این میزان معادل 17 درصد از کل ذخایر جهان و 7/47 درصد از ذخایر منطقه خاورمیانه است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط پنج شهر از نعمت گاز برخوردار بود که این رقم در پایان سال 80 به 392 شهر افزایش یافته است. و متجاوز از 5/33 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار میدهد. در واقع سبد انرژی کشور توسط گاز طبیعی به بیش از 43 درصد رسیده است.
3/ 1. پتروشیمی
میزان تولیدات پتروشیمی در سال 57، 7/4 میلیون تن بود که با وجود تخریب آن توسط رژیم بعثی عراق در جنگ تحمیلی، تاکنون بالغ بر 5/12 میلیون تن ظرفیت تولید ایجاد شده است. با اتمام 16 طرح جدید تولیدات پتروشیمی، در آمد کشور از این طریق از 6/1 میلیارد دلار در سال 80 به بیش از 7 میلیارد دلار در سال 84 میرسد.
4/ 1. فن آوری هستهای و انرژی هستهای
جمهوری اسلامی علی رغم تحریم های شدید آمریکا و فشار به کشورهای دیگر برای عدم همکاری در پروژه هستهای ایران، توانست چرخه سوخت هستهای را با دستان دانشمندان داخلی به نقطه قابل ملاحظهای برساند تا جایی که تعجب جهانیان را برانگیزد. در این ارتباط نظام جمهوری اسلامی توانست با کشف و استخراج اورانیوم طبیعی در یزد و فناوری آن در اردکان یزد و سپس تبدیل آن به سه ماده، هگزا فلوراید اورانیوم، اکسید اورانیوم و تترا فلوراید اورانیوم در پایگاه هستهای اصفهان، بزرگترین گامهای چرخه سوخت هستهای را بردارد و سپس با تأسیس پایگاه در نطنز از طریق به کارگیری دستگاههای سانتریفوژ به غنی سازی اورانیوم دست یابد. این امر ایران را به ردیف دهمین کشور دارای فن آوری هستهای ارتقا داده است. علاوه بر این، طراحی راکتور آب سنگین در اراک و به مرحله نهایی رسیدن نیروگاه اتمی در بوشهر، گامهای دیگری بود که نشان داد مدیریت انقلابی میتواند نظام جمهوری اسلامی را به یک کشور پیشرفته تبدیل کند.
5/ 1. برق
برق رسانی را میتوان یکی از افتخار آمیزترین فعالیتهای اقتصادی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد کرد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج فعالیتهای رژیم طاغوت، فقط 1/3 میلیون مشترک برق (اعم از خانگی، عمومی، صنعتی و کشاورزی) وجود داشت در حالی که این رقم در سال 1378 به 875 /14 میلیون مشترک و در سال 1380 به 345/16 میلیون افزایش یافت. نکته حائز اهمیت در برق رسانی، دارا شدن بسیاری از روستاهای کشور و دورترین نقاط از نعمت برق است.
6/ 1. آب
در سال 1357 میزان تولید آب 5/1 میلیارد متر مکعب و تعداد انشعاب 7/2 میلیون بود، امّا این رقم در سال 1377 به 976/3 میلیارد متر مکعب و 7 میلیون فقره انشعاب افزایش یافت. آمارها در پایان سال نشان میدهد که انشعاب آب 650 شهر را تحت پوشش قرار داده است. یعنی 43 میلیون نفر تحت آب شهری و روستایی قرار گرفتهاند.
7/ 1. توسعه مخابرات و تلفن
آمار دقیق تلفنهای کشور در سال 1357، 850 هزار شماره بود در حالی که این رقم در مرداد ماه سال 82 بالغ بر 599/13 میلیون شماره رسید و تا پایان برنامه سوم توسعه به 16 میلیون افزایش خواهد یافت. تولید تجهیزات مخابراتی تا پیش از انقلاب صرفاً محدود به تولید سوییچهای الکترونیکی EMD و دستگاههای مخابراتی رومیزی و برخی دستگاههای مخابراتی بود امّا پس از انقلاب به خصوص از سال 68 به بعد تغییرات شگرفی در تکنولوژی تولید تجهیزات مخابراتی صورت گرفت. شبکه فیبر نوری یکی از مهمترین این تحولات است. در کنار توسعه و گسترش تلفنهای واگذار شده تلفن همراه تا مرداد سال 1382 به 649/521/2 خط رسید. این تعداد تا پایان برنامه سوم توسعه به 10 میلیون شماره افزایش خواهد یافت. علاوه بر موارد فوق، راه اندازی شبکههای اطلاع رسانی و اتصال به بزرگراههای اطلاعاتی از جمله اینترنت نیز از خدمات انقلاب در بخش مخابرات کشور میباشد.
8/ 1. تحولات در بخش راه و ترابری
به اعتقاد کارشناسان، پیشرفت در صنعت حمل و نقل کشور، انقلابی در این بخش محسوب میشود. زیرا در 25 سال پیش از پیروزی انقلاب 90 هزار کیلومتر راه آسفالته و شوسه روستایی و 76 هزار کیلومتر جاده و راه اصلی و فرعی در شهرهای مختلف احداث شد و در حالی که در سال 57 مجموع راههای اصلی و فرعی کشور حدود 36 هزار کیلومتر بود.
در شبکه ریلی کشور نیز در حال حاضر 6100 کیلومتر شبکه اصلی و بیش از 2000 کیلومتر شبکه فرعی راه آهن وجود دارد و در واقع به همت متخصصین داخلی سالانه 600 کیلومتر راه آهن احداث میشود که در آینده نزدیک به 1000 کیلومتر قابل افزایش است و در بخش حمل و نقل هوایی نیز توسعه قابل ملاحظه صورت گرفت در سال 81 بالغ بر 20 میلیون و دویست هزارنفر از طریق فرودگاههای کشور جابجا شدهاند. دستیابی متخصصین داخلی به توانایی پیشرفتهترین سطح تعمیر اساسی (اورهال) هواپیماهای پهن پیکر یکی از موارد پیشرفت در صنعت هواپیمایی است. ساخت هواپیماهای ایران 140 با هزینه هر فروند 5/8 میلیون دلار و توانایی ساخت 12 فروند در هر سال نمونه چشمگیری از پیشرفتهای به عمل آمده پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. ساخت هواپیماهای آموزشی، بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین از جمله هواپیماهای 4 نفره فجر 3 از دیگر عملکردهای سازمان صنایع هواپیمایی است. تأسیس فرودگاهها در نقاط دور افتاده و محروم کشور از امتیازات کشور پس از پیروزی انقلاب است.
9/ 1. بخش صنعت
به اعتقاد صاحب نظران خط مشیهای صنعتی به کار گرفته در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بردارنده افزایش سهم ارزش افزوده صنعتی در اقتصاد کشور از طریق بازدهی سرمایه گذاریهای انجام شده، ارتقای نقش طراحی و مهندسی در تولیدات، افزایش صادرات، ارتقای بهرهوری و افزایش سهم دادههای داخلی در تولیدات به همراه فعال نمودن بخش خصوصی بوده است. امروز دامنه ظرفیتهای ایجاد شده یا بازسازی و نوسازی شده و تنوع محصولات جدید تا حدی است که در بسیاری از محصولات نه تنها نیاز داخلی کشور برطرف شده بلکه ظرفیت صادراتی نیز به وجود آمده است. با رشد صنایع واسطهای، وابستگی صنعت به منابع خارج تا حد زیادی کاهش یافته و بذل توجه به طراحی و ساخت قطعات و اجزای ماشین آلات و تجهیزات در کشور از یک سو و توجه زیربنایی کشور چون پالایشگاهها، صنایع شیمیایی، صنایع سیمان نیروگاه و تأسیسات برقی توسط کارشناسان و متخصصین ایرانی طراحی و توسط واحدهای صنعتی داخلی تولید شود.
10/ 1. میانگین رشد اقتصادی
دستیابی به میانگین رشد اقتصادی بیش از چهار درصد در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود فشارهای خارجی، تحریم، جنگ تحمیلی، تنشهای منطقهای و بین المللی و...، یک موفقیت چشمگیر به حساب میآید با وجود آن که برخی کارشناسان برای کشور در حال توسعهای همچون ایران، تحصیل رشد اقتصادی سالانه بیش از شش درصد برای یک دوره بیست ساله را ضروری قلمداد میکنند تا آثار عقب افتادگیهای گذشته جبران و مسیر توسعه هموار شود. رشد اقتصادی ایران در نخستین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی به حدود هشت درصد و در برنامه دوم به پنج درصد رسید. انتظار میرود که در برنامه سوم توسعه و در اولین برنامه چهار ساله از چشم انداز بیست ساله مقام معظم رهبری، میانگین رشد اقتصادی شش درصدی تحقق پیدا کند.
خبرنامه تیپ 83 امام صادق (ع)، ویژه نامه انقلاب اسلامی
البته باید توجه داشت که با وجود پیشرفتهای حاصله در عرصههای مختلف علوم و فناوری، کشاورزی، صنعت، خدمات و... برنامه اصلاح ساختار اقتصادی کشور که از اواسط دهه 70 به بعد بیش از گذشته مورد توجه بوده، هم چنان با موانع جدی رو به رو است که باید با تدبیری کارشناسی شده به رفع آنها همت گمارد از جمله آنها، وابستگی شدید اقتصادی ملی به نفت و صادرات آن است و دیگر این که در بخشهای مدیریتی و تصحیح زیر ساختهای کلان اقتصادی باید بیش از پیش کوشا بود. دستیابی به آرمانهای انقلاب به ویژه در بخش اقتصادی، تنها در سایه عزم و بسیج ملی برای جهش صادرات غیرنفتی تحقق مییابد که تضمین کننده توسعه پایدار و حیات اقتصادی و عدالت اجتماعی است.
11/ 1. کشاورزی
در زمینه تولید محصولات کشاورزی نیز تحولات قابل توجهی پدید آمد. بخش کشاورزی در حال حاضر تأمین کننده یک چهارم تولید ناخالص داخلی، نزدیک به یک سوم اشتغال و چهار پنجم نیاز غذایی و یک سوم ارزش صادرات غیرنفتی است. کشاورزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی علی رغم همه تنگناهایی که وجود داشت. رشد و توسعه پیدا کردو در سال 77 ـ 76 بالغ بر 9/11 میلیون تن گندم و 3/3 میلیون تن جو، 7/2 میلیون تن شلتوک برنج، 4/3 میلیون تن سیب زمینی، 2/1 میلیون پیاز تولید شد. این در حالی است که پیش از انقلاب در سال 56 تنها 1/1 میلیون تن شلتوک برنج، 900 هزار تن جو، 1/5 میلیون تن گندم، 750 هزار تن سیب زمینی و 500 هزار تن پیاز تولید میشد.
12/ 1. جمعیت
جمعیت ایران در سال 56 بالغ بر 7/34 میلیون نفر بود. این رقم در سال 82 به 657/65 میلیون نفر رسیده است و نظام جمهوری اسلامی توانسته است به این افزایش جمعیت پاسخگو باشد. اگر فقط به میزان خوراک، پوشاک، مسکن، مدرسه، بیمارستان و حمل ونقل را در نظر بگیریم درخواهیم یافت که چه خدمات گستردهای انجام شده است. این در حالی است که درآمد نفت در سال 56 با جمعیت 34 میلیون بالغ بر 9/20 میلیارد دلار بود که این رقم با توجه به کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی در سال 81 به 3/19 میلیارد دلار تقلیل یافته است. یعنی با درآمدی کمتر و جمعیتی بیشتر نظام توانسته است توفیقات بزرگی در اداره امور مردم و کشور کسب کند. خصوصاًاین که سطح زندگی مردم از نظر بهرهگیری از امکانات و رفاه اجتماعی تحول چشمگیری یافته است.
13/ 1. توزیع در آمد
مطابق آخرین آمارهای مربوط به توزیع درآمد در سالها 56 و 57، ده درصد از ثروتمندترین مردمان ایران نسبت به ده درصد فقیرترین آنها به ترتیب 16/32 برابر و 60/24 برابر اختلاف درآمد داشتند که شکاف بسیار بالایی را نشان میداد، امّا این رقم با اقدامات انجام شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی به 60/20 برابر در سال کاهش یافته است. با این که پس از انقلاب شکاف درآمدی ثروتمندترین فرد با فقیرترین، 5/11 برابر کمتر شده است و البته این موضوع یک توفیق برای انقلاب محسوب میشود امّا از سوی دیگر بیانگر این است که هنوز هم شکاف طبقاتی و درآمدی وجود دارد و متأسفانه بعد از گذشت 25 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل وجود مشکلات متعدد، هنوز وضعیت توزیع درآمد در کشور مناسب نیست و فشار عمده این توزیع ناعادلانه در آمد در قالب فقر ـ که بارها مقام معظم رهبری مسئولان را به مبارزه با آن فرا خواندهاند ـ به دوش قشر حقوق بگیر و مستضعف جامعه وارد میشود.
2. خدمات و دستاوردهای نظام در حوزه فرهنگی، علمی و اجتماعی
به موازات توسعه در بخشهای اقتصادی، در حوزه فرهنگی، علمی و اجتماعی نیز اقدامات شایستهای پس از پیروزی انقلاب صورت گرفته است که در این مقاله با رعایت شرط اختصار به اهم آنها اشاره میشود:
1/ 2. نرخ سواد
نرخ باسواد جمعیت 6 ساله و بالاتر کشور از 7/28 درصد در سال 1355 به 5/79 درصد سال 1375 و به بیش از 80 درصد در سال 1380 رسیده است. هم چنین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی (سال تحصیلی 56 ـ 57) در کل کشور 825/745/7 نفر دانش آموز وجود داشت که این رقم در سال تحصیلی 80 ـ 79 به بالغ بر 314/18 میلیون نفر افزایش یافته است.
2/2. مراکز آموزش عالی
تعداد دانشگاهها و دانشکدههای گروه پزشکی از 11 واحد در سال 58 ـ 57 به 38 واحد در سال 76 ـ 75 افزایش یافت. هم چنین تعداد پزشکان از 13000 به 49000 نفر، تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در گروه پزشکی از 25588 به 86059 نفر رسیده است. تعداد پزشکان متخصص از 7000 نفر در سال 55 به حدود 17000 نفر در سال 75 افزایش یافته است. هم اکنون به طور متوسط برای هر 540 نفر یک تخت بیمارستان و برای هر 80 هزار نفر یک مؤسسه درمانی فعال در کشور وجود دارد. تعداد فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی از 135 هزار نفر در مقطع زمانی سال 1375 به حدو 4/2 میلیون نفر در مقطع زمانی سال 1380 رسیده است.
3/ 2. سایر موارد
ـ پیشرفت کمی و کیفی شبکههای رادیویی و تلویزیونی و تأسیس و راه اندازی شبکههای برون مرزی مثل شبکه سحر، جام جم و صبا.
ـ گسترش مراکز هنری و فرهنگی.
ـ توسعه و رشد علمی مانند فن آوری هستهای، سلولهای بنیادی جنینی و... .
ـ گسترش تأمین اجتماعی و انواع بیمههای حمایتی.
3. دستاوردهای سیاسی
انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی تأثیرات و تحولات بسیار مثبتی را بر جای گذاشته است اگر چه این آثار و نتایج مثبت در پشت ابرهای جنجالهای سیاسی و تبلیغات رسانههای بیگانه پنهان مانده است، امّا قابل رد و نفی نیستند. انسانها همواره قدر نعمت را در فقدان آن بیشتر درک میکنند، امّا در عین حال یادآوری و تذکر آن میتواند همان نتیجه را به ارمغان آورد. امام عظیم الشأن و به تبع ایشان، مقام معظم رهبری همواره چنین مشیای داشتهاند. در این رابطه ثمرات، پیامدها و آثار انقلاب را همانا تحول در نهادهای سیاسی ـ اجتماعی، آزادی، استقلال، گسترش مشارکت سیاسی و جایگزینی ارزشهای اسلامی و... میدانستند.
1/3. استقلال سیاسی
یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی استقلال سیاسی آن است. این در حالی است که رژیم طاغوت به هیچ وجه از استقلال در تمامی سطوح برخوردار نبود.
علاوه بر این نظام جمهوری اسلامی در مقایسه با کشورهای منطقه و بسیاری از کشورهای دنیا مستقلترین کشور محسوب میشود. سیاست نه شرقی نه غربی، ایران اسلامی را که در دوران معاصر همواره تحت نفوذ قدرتهای استعماری و بیگانه بوده است، به یک کشور غیر قابل نفوذ و کاملاً مستقل تبدیل کرده است.
2/ 3. قانون اساسی
قانون اساسی یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار میآید. اهمیت این دستاورد از این جهت است که نحوه تعامل مردم و دولت، حقوق شهروندی و نقش مؤثر مردم در اداره حکومت در آن به طور واضح و کامل دیده شده است.
3/ 3. تحول در نهادهای سیاسی ـ اجتماعی
در رابطه با تحول در نهادهای سیاسی ـ اجتماعی، حضرت امام بیشترین تأکید را بر پیدایش دولت خدمتگزار به عنوان دستاورد عمده انقلاب اسلامی داشتند. به نظر امام، ایجاد دولت مردمی که مظهر اتحاد و همدلی و ملت به شمار میآید از برکات انقلاب محسوب میشود.
4/ 3. ولایت فقیه
از آنجایی که اساس نظام بر مبنای ولایت فقیه استوار شده است و با توجه به ویژگیها و مختصات ولی فقیه، نظام جمهوری اسلامی از قابلیت هایی برخوردار است که سایر نظامهای سیاسی از آن برخوردار نیستند. از همین رو امام راحل همواره تأکید داشتند که از ولایت فقیه پشتیبانی کنید تا به نظام آسیبی نرسد.
5/ 3. آزادی
امام راحل آزادی بیان، قلم، فکر و اندیشه را از دستاوردهای مهم انقلاب میدانستند، به حق نیز در یک قضاوت منصفانه در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا آزادی در ابعاد مختلف از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.
6/3. مشارکت سیاسی
یکی دیگر از ثمرات انقلاب، مشارکت سیاسی آحاد ملت در تمامی مسائل کشور است.
مردم ایران پس از انقلاب، تمام نهادهای سیاسی را به طور مستقیم تعیین میکنند و شرکت آزادانه مردم در انتخابات و نرخ مشارکتی که مردم در انتخابات مختلف داشتهاند، بیانگر اهمیت و جایگاه این مسئله در نظام جمهوری اسلامی و شناسایی نقش مردم به عنوان سرچشمه قدرت است.
7/ 3. سایر موارد
ـ ایجاد نظام مردم سالاری دینی.
ـ گسترش گروهها و احزاب سیاسی
ـ انتقاد پذیری
ـ عدم وجود زندانی سیاسی
ـ تفکیک قوا
ـ رشد سیاسی و آگاهیهای عمومی و حضور آنها در صحنههای مختلف
ـ برابری همه آحاد ملت (مسئول و غیرمسئول) در برابر قانون.
خبرنامه تیپ 83 امام صادق (ع)، ویژه نامه انقلاب اسلامی
شروع مبارزات:
حوزه علمیه قم در سال 41 با ندای حضرت امام خمینی (ره) به پا خاست و شوری دیگر در این مرکز علم و تقوی و جهاد پدید آمد. ندای قیام و مبارزه از حوزه علیمه قم به سایر حوزه های علمیه دینی نیز منتقل گردید که مهمترین آنها حوزه بزرگ مشهد بود. آیت الله العظمی خامنه ای در این مورد نقش سازنده و عظیمی را ایفا نمود و ضمن فعالیتهایی که در قم داشت ارتباط خود را با علما و طلاب مشهد تقویت کرد، و کوشید با استفاده از فعالیتهای سایر علمای خراسان هرچه بیشتر و بهتر طلاب را تجهیز نمایند. این فعالیتها آنچنان موثر و چشمگیر بود که در سال 42 از طرف امام مأموریت یافتند سه پیام را به مشهد ببرند. سه پیامی که با محرم سرنوشت سازی که 15 خرداد در آن اتفاق افتاد ارتباط داشت.
پیام اول: برای علما، خطبا و منبریها و سران هیئتهای مذهبی، درباره حمله به اسرائیل و مساله فیضیه.
پیام دوم: برای مرحوم آیت الله میلانی.
پیام سوم: برای حاج آقا حسن قمی.
این رسالت بخوبی به انجام رسید و پیامها توانست موجب تشدید مبارزات در خراسان گردد. آیت الله العظمی خامنه ای در این سفر گوشه هایی از این پیامها را در شهرهای بین راه روی منبر برای مردم خواندند و همه جا بذر قیام را پاشیدند. سپس با تنی چند از دوستان متعهد قرار گذاشتند به شهرهای مختلف استان سفر کنند و به ترتیبی که امام خمینی معین فرموده بودند. از روز هفتم محرم آن سال، مسائل روز و اوضاع سیاسی و اجتماعی و مساله فیضیه و نقشه های پنهانی رژیم را برای مردم شرح دهند و این بدان علت بود که پس از جریان انجمنهای ایالتی و ولایتی و قضایای رفراندوم قلابی شاه و ضدیت او با اسلام و علماء و روحانیت و فاجعه ای که درفیضیه پدید آمد و نیز عزای عمومی نوروز سال 42 زمینه برای قیام عمومی علیه رژیم ستمشاهی پدید می آمد. محرم آن سال بهترین موقعیت را به دست داد، لذا امام و روحانیت به بهترین نحو از آن استفاده کردند. و از روز هفتم مطالب اساسی و حقایق با نهایت صراحت برای مردم بیان گردید و مقرر شد تا چهره منفور شاه از پس نقاب اصلاح طلبی برای مردم آشکار گردد. سهم آیت الله العظمی خامنه ای شهر بیرجند شد که مرکز قدرت و سیطره رژیم و به اصطلاح تیول اسدالله علم نخست وزیر وقت بود. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای پس از ورود به بیرجند از روز سوم محرم منبر می روند و با آگاهی بخشیدن به مردم نهضت را شروع می نمایند. ایشان روز هفتم محرم که جمعیت کثیری در مجلس شرکت کرده بودند قضایای مدرسه را با حالی پر شور و بیانی گیرا گفته و مردم را بطور عجیبی متأثر و آگاه می کنند. این منبر در شهر خیلی صدا می کند و فردا صبح در مجلس دیگری که در منزل شخصی بود جمعیت عظیمی می آیند و آنجا نیز مسائل روز مطرح می گردد. شهر بیرجند در این دو روز به شدت منقلب شده بود و مردم آمادگی خاصی پیدا کرده بودند. صبح روز نهم (روز تاسوعا) حضرت آیت الله العظمی خامنه ای منبر داغی می روند و اوضاع به گونه ای می شود که عوامل رژیم به شدت نگران می شوند. و با اینکه در روزهای تاسوعا و عاشورا معمولا روحانیون را دستگیر نمی کردند ولی از شدت وحشت ایشان را دستگیر می کنند. ایشان را 2 روز در بیرجند نگه می دارند و سپس به مشهد برده و به تحویل ساواک مشهد می دهند اما همین دستگیری نیز اثر مهمی در بیداری مردم می گذارد. اثرات این فعالیتها و پیامها به گونه ای بود که در محرم آن سال مشهد پس از تهران بیشترین دردسر را برای رژیم فراهم کرد. به همین علت طاغوت با حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که رسول آن پیامها بود و خود نقش اساسی در قیام مردم داشت با شدت و خشونتی برخورد کرد که تا آن موقع سابقه نداشت با روحانیون اینگونه رفتاری بشود. یعنی ابتدا ایشان را به ساواک و از آنجا به زندانی مخروبه در دژبان می برند که حتی از وسایل اولیه زندان هم محروم باشند. پس از آزادی از زندان مجددا به مبارزه پرداخته و با دوستان قرار می گذارند هرکدام به یک نقطه از کشور بروند و حقایق را افشا نمایند. این سفرها و حرکت دسته جمعی آن هم پس از 15 خرداد و بازداشت حضرت امام، بسیار ارزشمند بود و دامنه آن که اکثر شهرها و روستاها را در بر می گرفت رژیم را مستأصل و وحشت زده کرد و لذا عکس العمل شدیدی نشان داد.
ماه رمضان سال 42 که مصادف با سالگرد رفراندوم قلابی شاه بود، امام خمینی در حبس بودند اما در غیاب ایشان روحانیت و بخصوص شاگردان نزدیک امام به کار پرداختند و برای آگاهی دادن به مردم به اطراف کشور رفتند. ایشان در کرمان دو سه روزی به سخنرانی و دیدار و مذاکره با علما و طلاب و افراد مبارز می پردازند وسپس به زاهدان می روند. در زاهدان در مسجد جامع منبر می روند که استقبال خوبی از سوی مردم می شود. شب شانزدهم رمضان که تولد حضرت امام حسن مجتبی (ع) بود سخنرانی داغ و پرشوری ایراد کرده و صراحتا مسائل را مطرح می نمایند که همان شب توسط ساواک دستگیر و با هواپیما به تهران فرستاده می شوند. ایشان را به زندان قزل قلعه تحویل می دهند و حدود دو ماه این زندان طول می کشد که مدتی به صورت انفرادی و همراه با توهین و شکنجه های شدید بود. با وجود این، پس از آزادی، اولین اقدام ایشان که نشان دهنده شجاعت معظم له است، رفتن به دیدار امام در منزلی واقع در قیطریه، که زندان محترمانه!! ایشان بود، می باشد. معظم له به همراهی ده نفر دیگر از روحانیت جلسه ای تشکیل داده و درباره ایجاد تشکیلاتی مخفی به مذاکره می پردازند. هدف از تشکیلات، متشکل کردن کلیه فعالیتهای حوزه علمیه قم و سپس مردم در جهت و خط امام بود. در سال 44 این تشکیلات لو می رود و آیت الله العظمی خامنه ای به تهران آمده و در تهران با آقای هاشمی رفسنجانی همخانه می شوند. مدتی قبل از این حادثه مقام معظم رهبری به علت ترجمه کتاب آینده در قلمرو اسلام مجبور به ترک شهر مشهد شدند زیرا مطالب این کتاب و بخصوص مقدمه و پاورقی های ایشان، ساواک را به شدت نگران کرده بود. ساواک کتاب را در چاپخانه توقیف کرده و دو نفر از مسئولین چاپخانه را دستگیر می کند، و با این وجود کتاب از طریق دیگر چاپ و پخش می شود.
روز چهاردهم فروردین 46 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در مشهد برای چندمین بار دستگیر و زندانی می شوند این بار زندان ایشان حدود چهار ماه طول می کشد. پس از آزادی در مشهد اقامت می کنند و به کارهای دینی و علمی بخصوص تشکیل کلاسهای تفسیر قرآن کریم می پردازند و ضمن آن به سازماندهی طلاب مشغول می شوند. در زلزله ویرانگر منطقه فردوس و کاخک و گناباد که خرابی و تلفات زیادی به بار آورد حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با تعدادی از روحانیون و طلاب و بازاریان به آن سامان رفته و بطور چشمگیری اوضاع را مرتب نمودند. ساواک بیشتر از قبل نسبت به ایشان حساس شده و بارها درس تفسیر ایشان را تعطیل کرد. در سال 46 مجددا ایشان در قم دستگیر شده ولی همان روز آزاد می شوند. در سال 49 پس از فوت مرحوم آیت الله حکیم در رابطه با تبلیغ خط امام و مرجعیت ایشان دستگیر شدند و مدت بیش از چهار ماه در زندان بودند و پس از آزادی مجدداً به فعالیت پرداختند. از جمله در تهران در انجمن اسلامی مهندسین در محرم سال 49 شبهای تاسوعا و عاشورا درباره حدیث (من رای سلطان جائرا .....) سخنرانی بسیار پرشور و حماسه ای کردند که همه را تحت تأثیر قرارداد و پس از آن گروههای مسلح زیر زمینی با ایشان تماس گرفته و در ارتباط با همین گروههای مسلح در سال 50 پس از عملیات انفجار دکلهای برق در هنگام جشنهای دو هزار و پانصدمین سال ستمشاهی، ایشان دستگیر و این بار تحت شکنجه های شدید قرار می گیرند و در سلولی تاریک و نمور و بدون هیچگونه روشنایی زندانی می شوند. و علیرغم این همه فشار، با مقاومت دلیرانه این روحانی شجاع و آزاده روبرو می شوند و نمی توانند از او چیزی بدست آورند، به ناچار پس از پنجاه و چند روز (حدود دو ماه) وی را آزاد می سازند. ایشان دوباره به فعالیت مشغول می شوند. این بار مسجد امام حسن که آن موقع مسجد کوچکی بود به پایگاه ها اضافه می شود و آیت الله العظمی خامنه ای در آن به اصرار عده ای از علاقمندان به اقامه نماز جماعت و درس تفسیر می پردازند. و بدین ترتیب علاوه بر ارتباطهای مخفی و محدود، ارتباط مستقیم شبانه روزی از طریق مسجد با توده های مردم نیز اضافه می شود. بعد از مدتی از ایشان برای امامت جماعت مسجد کرامت نزدیک باغ نادری مشهد که یکی از شلوغترین و حساسترین نقاط این شهر است، دعوت به عمل می آید که به علت ازدحام مردم و استقبال شدید توده های انبوه، ساواک مسجد را برای مدتی تعطیل می کند. این نوع فعالیت خیلی موثر بوده مورد توجه همه به خصوص شهید مطهری و شهید باهنر قرار گرفت.
مرحوم آیت الله طالقانی صریح می گفتند که آقای خامنه ای امید آینده است و مشهد که می روید حتما با ایشان دیدار نمائید. این فعالیتها موجب شد که ایشان تحت مراقبت ویژه بوده و همواره با احضار به ساواک مورد بازجویی قرار گیرند و یا منزل ایشان را محاصره و از رفت و آمد افراد ممانعت به عمل آورند وبه تدریج درسهای ایشان را نیز با زور تعطیل نمایند.
و بالاخره هم در دیماه سال 53 ایشان را دستگیر و به تهران آورده در زندان و شکنجه گاه مخوف ساواک یعنی کمیته مبارزه با خرابکاری به طور انفرادی محبوس می کنند. این دوره از زندان حدود دو ماه به طول انجامید و تمام این مدت در سلولهای انفرادی یا دو سه نفره همراه با شکنجه های شدید گذشت. علیرغم همه این فشارها و شکنجه ها ساواک مخوف شاه، نتوانست پی به اسرار این شاگرد مقاوم امام ببرد و حتی نتوانست مدرکی ولو کوچک از ایشان به دست آورد که وی را به دادگاه بفرستد و محکومیتی برای او بگیرد. لذا به ناچار در زمستان 54 ایشان را رها ساختند و معظم له دوباره به مشهد رفتند و باز مبارزه و جهاد خستگی ناپذیر را دنبال کردند. این بار مسئولیتها بسیار شدیدتر از گذشته بود. با اوج گرفتن مبارزات و آشکار شدن انحراف در سازمان منافقین و احساس روحانیت و مردم به لزوم تشکلی اسلامی که در رأس آن به جای افراد عادی و سیاسی افرادی روحانی و آشنای به فقه و سیاست باشند، در مشهد هسته اولیه تشکلی اسلامی با رهبری امام و مدیریت روحانیت متعهد و انقلابی شکل یافت. خبر این تشکیلات را به زندان برای علمای دربند مثل آقای هاشمی رفسنجانی و .... می فرستند و آنها هم تأیید می کنند. شهید مطهری هم در همان سال در پیامی که از نجف از طرف امام آورده بودند مبارزین سابقه دار را گردهم جمع می کنند. همین ارتباطات باعث گردید که تظاهرات عظیم سالهای 56 ـ 57 سازمان یابد که نقش آیت الله العظمی خامنه ای در پایه گذاری این تشکل بسیار قابل توجه است. آن هم تشکلی که به خاطر خدا و جهاد و شهادت پدید آمده بود نه برای قدرت طلبی و به دست آوردن موقعیت و مقام.
تبعید به ایرانشهر:
در گیرودار این فعالیتها و در نقطه اوجگیری انقلاب اسلامی در سال 56 رژیم ستمگر با نهایت خشونت ایشان را دستگیر می کند و پس از چند شب زندان ایشان را به ایرانشهر تبعید می نماید. اما تبعید و آب و هوای گرم و دمدار ایرانشهر کمتر از آن بود که این مظهر جهاد و تلاش و مبارزه را آرام سازد. بلکه آنجا نیز از فرصت استفاده کرده در ایجاد وحدت و همبستگی بین نیروهای مبارز آن سامان و نیز وحدت بین برادران شیعه و سنی می کوشند و موفقیت زیادی به دست می آورند. و با تماس با مردم و تبلیغ و برطرف ساختن مشکلات و محرومیتهای این استان نقش مهمی در توجه مردم به امام و روحانیت و اسلام و انقلاب ایفا می کنند. انفاقاً در آن سال در ایرانشهر سیلی می آید که منجر به بی خانمان شدن و صدمه دیدن عده زیای از مردم می شود.آیت الله العظمی خامنه ای با استفاده از تجربه فردوس و گناباد یک گروه از روحانیون و طلاب را بسیج می کنند. و گروه امداد روحانیت را تشکیل می دهند. و این گروه به قدری در کار امداد و تبلیغ و تحریک و تشجیع مردم موفق می شود که ساواک وحشت می کند. ایشان را احضار کرده و رئیس ساواک به معظم له می گوید:
(دیشب در کمیسیون امنیت شهربانی به ساواک گفتم شما چقدر بی عرضه هستید که هیچ کاری نکردید. یک تبعیدی ببینید اینجا چه اوضاعی درست کرده!).
این تبعید تا سال 57 طول می کشد و در این سال با اوجگیری انقلاب و بیرون رفتن کنترل اوضاع از دست رژیم، آیت الله العظمی خامنه ای به مشهد باز می گردند و بیش از پیش به فعالیت می پردازند.
گلچینی از
Tak3Da
روزشمار انقلاب
بهمن ماه سال ۱۳۵۷تهران و سراسر کشور شاهد تلاش انقلابیون برای پیروزی انقلابواز سوی دیگرمقاومت تعدادی از سردمداران رژیم پهلوی برای حفظ موقعیت بسیار متزلزل خود بود.هفتم بهمن ماهسال ،۱۳۵۷امام (ره) پذیرش بختیار را منوط به استعفای وی کرد.
وقایع هفتم بهمن ۵۷
- پیام امام (ره) درباره پذیرفتن بختیار در تهران منتشر شد. در این پیام امام خمینی (ره) تاکید کردند " آنچه ذکر شده است که شاپور بختیار را با سمت نخست وزیری من میپذیرم دروغ است. تا استعفا ندهد او را نمیپذیرم چون او را قانونی نمیدانم. من با بختیار تفاهمی نکردهام وآنچه سابق گفته است که گفتوگو بین من و او بوده، دروغ محض است.
- آیت الله گلپایگانی خطاب به ارتش، گفتند: از خدا بترسید وعلیه اسلام و قرآن و ملت وارد عمل نشوید و چنانکه مکرر تذکر دادهام، شما هم در صفوف نهضت اسلامی و برای به ثمر رساندن آن ، ملت را یاری نمایید.
- پنج نفر از اعضای هیات تحریریه روزنامههای کیهان ، اطلاعات و آیندگان بازداشت شدند.
- شاپور بختیار خبر اعدام ۱۶۰همافر را در همدان و تهران تکذیب کرد.
- در تظاهرات تهران و شهرستانها عدهای شهید شدند.
- آیتالله نجفی مرعشی اعلام کردند: بستن فرودگاهها عواقب وخیمی برای دولت دارد.
- اعضای سفارت ایران در کانادا همبستگی خود را با خواستهای مردم ایران اعلام کردند.
- بختیار اعلام کرد برای ملاقات با امام خمینی (ره) بهپاریس خواهد رفت.
او گفت هیچ نخست وزیری قدرت مرا در ارتش نداشته است.
نقش ها و شخصیت ها در انقلاب
از ویژگی های بارز انقلاب اسلامی ایران ، حضور گسترده و تعیین کننده مردم در آن بود . به طوری که مردم شهرهای مختلف ایران در مراحل گوناگون شکل گیری انقلاب، نقش اساسی را به عهده داشتند . از میان اقشار و صنوف گوناگونی که در انقلاب ملت ایران مشارکت داشتند ، نقش روحانیون و علما ، بارز و برجسته است . روحانیون در ایران ، مروج ارزش ها و تعالیم اسلام بوده اند و پایگاه اصلی آنها مسجد است . روحانیون از نظر ساختار اجتماعی ، معمولا" از متن مردم برخاسته اند و با مشکلات و ناملایمات زندگی توده های مردم از نزدیک آشنایی دارند . روحانیون از آنجا که خود ، مبلغ و مروج تعالیم اسلام هستند ، مورد پذیرش عموم مردم قرار دارند . مردم ایران به علما اعتماد و اطمینان دارند و در امور زندگی با آنها مشورت می کنند . از جمله در بسیاری از اختلافات اجتماعی و خانوادگی ، روحانیون به عنوان داوری منصف و مورد قبول ، به قضاوت خوانده می شوند و به حل دعاوی طرفین می پردازند . به این ترتیب ، علما به عنوان امین مردم شناخته می شوند . از لحاظ تاریخی ، ظلم ستیزی ، مخالفت با تبعیض و دفاع از مظلومان ، از ویژگی های روحانیت است . چرا که یکی از مهمترین آموزه های دین بزرگ اسلام ، مخالفت با ستم و بی عدالتی است . بر همین اساس ، قبل از انقلاب اسلامی ، روحانیون با شاه و جنایت ها و ستمکاری های او مخالف بودند و از حقوق مردم دفاع می کردند . علما که در میان مردم زندگی می کردند ، به خوبی از فقر ، محرومیت و مظلومیت توده های مردم مطلع بودند . روحیه انقلابی ، احساس مسئولیت و تقوای بسیاری از روحانیون باعث شد که مردم ایران ، آنها را به عنوان پیشروان و پیشگامان انقلاب خود به رسمیت بشناسند. چنانکه امام خمینی (ره) به عنوان برجسته ترین روحانی و عالم دینی به عنوان رهبر محبوب نهضت مردم ایران ، شناخته شد . اصولا" بسیاری از رهبران انقلاب اسلامی ایران ، از روحانیون زمان شناس و آگاه بودند . این افراد تحت تاثیر افکار انقلابی و مردمی امام خمینی قرار داشتند و در زمانی که ایشان در تبعید به سر می برد ، به شیوه های مختلف با امام در ارتباط بودند . آنها نظرات امام و مسائل نهضت را به سایر روحانیون و افراد انقلابی می رساندند و نقش مهمی در پیشبرد نهضت مردم ایران ، ایفا می کردند . به این ترتیب ، شبکه ای گسترده از روحانیون همچون یک رسانه پرقدرت مردمی ، ساماندهی و انتقال اطلاعات مربوط به انقلاب را دنبال می کرد . پیام های امام خمینی به مردم نیز از طریق همین شبکه گسترده منتقل می شد . شیوه مبارزه روحانیت با شاه ، همانگونه که امام تاکید می کرد ، غیر مسلحانه و برمبنای آگاهی بخشی به ملت بود . پایگاه روحانیون همواره مسجد بوده است . قبل از انقلاب اسلامی ، روحانیون با برگزاری مراسم دینی و مذهبی در این پایگاه مهم ، علاوه بر تبلیغ دین ، موضوعات سیاسی و انقلابی را مطرح می کردند . در واقع ، یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران که توسط امام خمینی مطرح و تثبیت شد، تفکیک ناپذیری دین از سیاست است . روحانیون در مراسم مختلف از جمله پس از نمازهای جماعت ، عزاداری ها و اعیاد و سایر مناسبت های مذهبی به ترویج اندیشه های انقلابی می پرداختند . در این میان ، روحانیت بر پیام امام خمینی مبنی بر وحدت همه اقشار مردم در مبارزه با شاه و آمریکا تاکید می کرد و به همین دلیل نیروهای مخالف رژیم شاه ، حول محور علما و روحانیون مبارز با هم متحد شدند .
امام خمینی ( ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، همواره نقش مسجد را در پیروزی انقلاب اسلامی متذکر می شد . ایشان در مصاحبه ای با حامد الگار ، اندیشمند مسلمان و استاد دانشگاه برکلی آمریکا ، می فرماید : در تمام مراحل ( انقلاب ) ، روحانیت نقش اول را داشت .... آن که ملت را بسیج کرد ، روحانیون بودند .... اگر روحانیت را از این نهضت از اول بر می داشتیم ، اصلا" نهضتی نمی شد ، مردم به حرف کس دیگری گوش نمی کردند ...
همانگونه که اشاره شد ، مسجد در تبلیغات مذهبی ، جایگاهی ویژه و برجسته داشت . این نقش ، ریشه در کارکردهای متعدد و مردمی مسجد دارد . اگر چه مسجد ، عبادتگاه مسلمانان است ، اما در اسلام ، از تجمع مردم در این مکان مقدس ، استفاده های گوناگون می شود . چنان که پیامبر اکرم (ص) برای حل مشکلات و دعاوی مردم ، برگزاری جلسات مشورت با بزرگان ، حتی آموزش و بسیج نظامیان برای حضور در جبهه ها ، از مسجد استفاده می کرد .در ایران ، همچون بسیاری از کشورهای اسلامی ، تعداد زیادی مسجد وجود دارد . حتی دور افتاده ترین روستاها نیز از نعمت وجود چنین مکان مقدسی برخوردارند . در جریان انقلاب اسلامی ، حضور گسترده مردم در مساجد ، به ویژه در هنگام مراسم مذهبی ، این فرصت را برای اندیشمندان و سخنوران فراهم می کرد تا افکار مردم را روشن و به مبارزه با استبداد ترغیب کنند . همچنین در این اجتماعات ، مردم سازماندهی و بسیج می شدند تا در تظاهرات متعددی که رژیم شاه را به ستوه آورده بود ، شرکت کنند . احمد هوبر نویسنده و روزنامه نگار مسلمان سوئیسی می گوید : " در بدو شکل گیری انقلاب اسلامی ، غرب اصلا متوجه مساجد و نقش آن ها در هدایت انقلاب نبود . حقیقت نیز این است که آمریکا و رژیم شاه هنگامی متوجه نقش مهم مساجد در سازماندهی تظاهرات و هدایت مبارزات مردم ایران شدند که کاری از دست آنها بر نمی آمد . مساجد علاوه بر نقش بسیج کننده مردم ، مرکزی برای هماهنگی و تبادل اطلاعات و اخبار در میان مردم بودند . روحانیون و جوانان انقلابی ، مردم را از اخبار نهضت آگاه می کردند و به آنها درمورد توطئه های رژیم شاه ، بویژه ایجاد تفرقه و چند دستگی توسط عوامل رژیم ، هشدار می دادند . جان استمپل ، از وابستگان سفارت امریکا در ایران در کتاب " درون انقلاب ایران " می نویسد : " سریع ترین و مطمئن ترین راه برای رساندن پیامهای انقلابی از شهری به شهری دیگر ، از طریق شبکه مساجد انجام می گرفت که توسط روحانیون رده بالا ، سازمان داده شده بود پروفسور حمید مولانا ، مشاور رئیس جمهوری ایران و کارشناس برجسته ارتباطات در این زمینه می گوید : انقلاب اسلامی ایران توسط مسجد سازماندهی شد و سرانجام نیز با نیروی مسجد به پیروزی رسید . در همه انقلابهای قرن بیستم ، رسانه ها نقش بزرگی ایفا کردند ، اما در انقلاب اسلامی ایران به دلیل عدم حضور رسانه ها ، این نقش بر عهده مسجد بود . "دکتر حامد الگار ، نیز نقش مسجد را در انقلاب ایران مورد بررسی قرار داده است . وی می گوید : " مسجد هسته اساسی تشکیلات انقلاب اسلامی بود . یکی از عناصر مهم در پیروزی انقلاب ، احیای مجدد مسجد و استفاده از تمام ظرفیتهای عملکردی آن بود . مسجد ، دیگر گریزگاهی از جامعه نبود تا مردم برای دوری جستن از دنیا و انجام عبادات ، به آن پناه ببرند ، بلکه مسجد به کانون مبارزه و مرکز قوماندانی تبدیل شد . به طور خلاصه مسجد شبیه آن چیزی شد که در عصر پیامبر بود . " به عبارت دیگر ، همانطور که پروفسور مولانا نیز اشاره می کند ، مساجد زمینه پیروزی انقلاب را فراهم کردند و انقلاب نیز به مساجد رونق تازه ای بخشید .
امام خمینی ( ره ) مسجد را سنگر می نامید و از مردم بویژه جوانان می خواست در مساجد فعالانه حضور یابند و به افشای جنایات رژیم شاه ، امریکا و رژیم صهیونیستی بپردازند . شاید بتوان خلاصه ای از نقش روحانیت و مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی را در این بخش از کتاب " ایران: سراب قدرت " نوشته رابرت گراهام ، نویسنده سابق روزنامه تایمز مالی ، یافت . وی می نویسد : " واقعیت این است که روحانیون در ایران در میان مردم زندگی کرده و ارتباط بسیار نزدیکتری با آنها داشته اند و در نتیجه از احساسات توده ها آگاهی بیشتری دارند . مسجد نیز جزء لاینفک زندگی توده های مردم است . زمانی که روحانیت با برخی سیاستها مخالفت می کند ، نظراتش دارای چنان مشروعیتی است که حتی در سخت ترین شرایط ، مورد توجه مردم قرار می گیرد . از طرف دیگر ، شبکه ارتباطی روحانیت و سیستم مسجد ، قدرت تماس با همه اقشار مردم را برای آنها فراهم می کند
به نام خدا
دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی
1- مهمترین و اساسی ترین دستاورد انقلاب اسلامی، احیای مجدد تفکر اسلامی و گرایش به سمت اسلام ناب محمدی است.
2- دوم استقلال سیاسی و کمابیش در سایر ابعاد اقتصادی، فرهنگی و...
3- در درجه ی بعد، ایجاد حس اعتماد به نفس در جهت خودکفایی و استقلال.
4- توسعه ی خدمات و امکانات عمومی
5- توسعه ی صنایع و پیشرفت های فنی و تکنولوژیکی